Guide för FjÀrrassistans
Introduktion
FjÀrrhjÀlp Àr ett verktyg som gör det
möjligt för IT-supportpersonal att pÄ distans hjÀlpa anvÀndare med deras
datorproblem. TĂ€nk dig att du har ett problem med din dator och inte vet hur du
ska lösa det. Med FjÀrrhjÀlp kan en IT-expert ansluta till din dator frÄn sin
plats, se vad som hÀnder pÄ din skÀrm och till och med ta kontroll för att lösa
problemet direkt. Detta gör det mycket enkelt att felsöka problem för personal
som inte befinner sig pÄ vÄra tvÄ huvudkontor, till exempel Sveps, eller om du
arbetar hemifrÄn.
För slutanvÀndaren
FjÀrrhjÀlp för slutanvÀndaren Àr mycket
enkelt. Vi har redan rullat ut det pÄ din enhet, och det bör vara installerat och klart för anvÀndning. Allt du behöver göra Àr att kontakta oss med ditt problem, sÄ startar vi processen frÄn vÄr sida.
Steg för att anvÀnda fjÀrrassistans:
- Kontakta IT-support:Kontakta oss och berÀtta om ditt problem.
- Ta emot en förfrÄgan:NÀr din IT-supportperson har skickat begÀran fÄr du en popup som ser ut sÄ hÀr:

- Om popup-fönstret inte visas inom nÄgra sekunder, kontrollera att du inte har missat det. Det kan du göra genom att klicka pÄ klockan och kontrollera dina meddelanden.

- Klicka pÄ popup-fönstret: Om du klickar
pÄ popup-fönstret eller meddelandet startar FjÀrrassistans.
- Ge Ätkomst:IT-supporten kan begÀra antingen full kontroll över din enhet eller bara visa skÀrmen. Du mÄste tillÄta eller neka supportpersonens Ätkomst.

- FjÀrrassistans: NÀr Ätkomst har beviljats kan vi styra din enhet och felsöka som om vi vore pÄ plats.