Guide för Fjärrassistans

Datum skapad: 2025-02-14 08:44    Senast uppdaterad: 2025-02-14 08:55

Guide för Fjärrassistans

Introduktion

Fjärrhjälp är ett verktyg som gör det möjligt för IT-supportpersonal att på distans hjälpa användare med deras datorproblem. Tänk dig att du har ett problem med din dator och inte vet hur du ska lösa det. Med Fjärrhjälp kan en IT-expert ansluta till din dator från sin plats, se vad som händer på din skärm och till och med ta kontroll för att lösa problemet direkt. Detta gör det mycket enkelt att felsöka problem för personal som inte befinner sig på våra två huvudkontor, till exempel Sveps, eller om du arbetar hemifrån.


För slutanvändaren

Fjärrhjälp för slutanvändaren är mycket enkelt. Vi har redan rullat ut det på din enhet, och det bör vara installerat och klart för användning. Allt du behöver göra är att kontakta oss med ditt problem, så startar vi processen från vår sida.


Steg för att använda fjärrassistans:

  1. Kontakta IT-support:Kontakta oss och berätta om ditt problem.
  2. Ta emot en förfrågan:När din IT-supportperson har skickat begäran får du en popup som ser ut så här:

      

  • Om popup-fönstret inte visas inom några sekunder, kontrollera att du inte har missat det. Det kan du göra genom att klicka på klockan och kontrollera dina meddelanden.

         

  1. Klicka på popup-fönstret: Om du klickar på popup-fönstret eller meddelandet startar Fjärrassistans.
  2. Ge åtkomst:IT-supporten kan begära antingen full kontroll över din enhet eller bara visa skärmen. Du måste tillåta eller neka supportpersonens åtkomst.

      

  1. Fjärrassistans: När åtkomst har beviljats kan vi styra din enhet och felsöka som om vi vore på plats.
Vid brådskande ärenden kan du även kontakta oss via servicenumret 020 769 9710.